Ansvarlig drift
KLP som selskap er opptatt av å gå foran der vi kan. Vi har nedfelt i våre strategier og planer at det er viktig å drifte selskapet på en bærekraftig måte. Dette gjelder ikke bare forvaltningen av pensjonskapitalen, men også hvordan vi jobber for å gjøre bærekraftige innkjøp, hvordan våre ansatte har det, og hvordan KLP som selskap opptrer og fremstår.
Bærekraft er integrert i virksomhetsstyringen
Bærekraft er integrert i virksomhetsstyringen i KLP, og en sentral del av konsernstrategien. Alle forretningsområder og datterselskaper har ansvar for å implementere strategien og utarbeide tiltak og mål for bærekraft i sin egen virksomhet. I dette er også det å ha en god dialog med våre interessenter viktig
Bærekraftige innkjøp
Vi er opptatt av at de vi handler med opptrer på en etisk forsvarlig måte, både i eget selskap og de de igjen handler med. Utfordringer med menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter er et stort og globalt problem, og disse utfordringene blir vi truffet av med en gang vi vurderer en leverandør.
Når vi skal gjøre innkjøp vurderer vi risikoen for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter basert på hva vi kjøper, hvem vi kjøper fra, hvor det vi kjøper er produsert eller hvor det leveres. Grunnlaget for risikovurderingen er leverandørens bransje og kjøpets produktkategori. Vi bygger på egne vurderinger av risiko knyttet til bransje og produkt, samt listen over kjente risikoområder, som det offentlige publiserer på anskaffelser.no.
Risikovurderingen blir supplert av konkrete opplysninger for den enkelte leverandør om aktuelle indikatorer for seriøsitet og modenhet. Eksempelvis om leverandøren er underlagt åpenhetsloven, om leverandøren har en anonym varslingskanal eller om leverandøren stiller krav til etterlevelse av arbeidstakerrettigheter i leverandørkjeden.
KLP som arbeidsgiver
HR har et overordnet ansvar for personalpolitikken i KLP og leverer en rekke tjenester til forretningsområdene for å støtte deres arbeid. Menneskelige ressurser er det mest verdifulle KLP-konsernet har. For at vi skal kunne være en attraktiv arbeidsgiver og tiltrekke oss de beste kandidatene, er vi opptatt av å jobbe for å utvikle medarbeidere og ledere, få de ansatte til å lære av hverandre og ta ansvar for egen utvikling i tråd med de forretningsmessige mål og ambisjoner KLP har. I dette arbeidet tar vi utgangspunkt i KLPs verdier; åpen, tydelig, ansvarlig og engasjert og ledermodellen med tilhørende prinsipper for godt lederskap.
Som arbeidsgiver har KLP et sterkt fokus på å være en ansvarlig arbeidsgiver og ivareta grunnleggende menneskerettigheter, helse, personvern, miljø og sikkerhet for våre ansatte. Alle våre ansatte er omfattet av tariffavtaler som sikrer forsvarlige lønns- og arbeidsvilkår. HR-seksjonen har en viktig rolle ved å utvikle og støtte i gjennomføring av sentrale strategiske prosesser for å tiltrekke oss og beholde ansatte, og sikre god utvikling i hele ansattforholdet. Styret, konsernledelsen, ledere og ansatte er viktige interessentgrupper i arbeid med strategien.
Likestilling og mangfold
Vi tror på et arbeidsliv med et mangfold av mennesker som bidrar til innovasjon, vekst og verdiskapning. Alle våre medarbeidere skal gis like muligheter, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, politisk ståsted, religion, livssyn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og -uttrykk og etnisk bakgrunn. Vi bidrar til likestilling og mangfold på arbeidsplassen og i samfunnet ved å sette fokus på FNs bærekraftsmål 5 og 8: Likestilling mellom kjønnene og anstendig arbeid og økonomisk vekst. Vi støtter alle FNs bærekrafsmål og samtidig har vi identifisert spesifikke mål som reflekterer engasjement, og disse er integrert i vår strategi og handlingsplaner.
Vi har tydelige retningslinjer, konkrete mål og tiltak for konsernet, som det systematisk og aktivt jobbes med gjennom hele året. Vi gjennomfører analyser, aktsomhets- og risikovurderinger og utarbeider handlingsplan og følger opp tiltak for å sikre at vi bidrar til et likestilt og mangfoldig arbeidsliv.
Bekjempe økonomisk kriminalitet
Anti-korrupsjon
Som medlem av UNGC og en forkjemper for ansvarlig forretningsdrift, har KLP har nulltoleranse for korrupsjon. Anti-korrupsjon og økonomisk kriminalitet er viktige tema for KLP som ansvarlig investor, og vi er årlig i dialog med mange selskaper om problemstillinger knyttet til dette.
Et annet viktig grep for å møte disse utfordringene globalt, er å få på plass mer velutviklede og fungerende finanssystemer. Derfor investerer KLP blant annet i bank og finans i utviklingsland.
Les mer om våre utviklingsinvesteringer
Nulltoleransen for korrupsjon gjelder ikke bare for selskaper vi investerer i, men også for alle ansatte og selskaper i KLP. KLP jobber kontinuerlig med forebyggende og risikoreduserende tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Vi har blant annet en e-læring om dette som er obligatorisk for alle ansatte. Åpenhet er en av KLPs verdier, og vi er forsøker å være åpne om hvordan vi jobber og rapportere på de resultatene vi oppnår
Ansvarlig skattepraksis
Skatt er en viktig del av finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteunndragelse, skatteunngåelse, kapitalflukt og annen uetisk skattepraksis fører til at verdier som skulle kommet fellesskapet til gode går tapt og bidrar til store sosiale og økonomiske tap for samfunnet i tillegg manglende tillit. Samlet sett kan dette også utgjøre en finansiell risiko. Grunntanken i det internasjonale skattearbeidet for å motvirke dette, er at skatt skal betales der hvor verdiskapingen finner sted.
KLP skal selvfølgelig ha en ansvarlig tilnærming til skatt i sin virksomhet, men vi skal også bidra til å fremme det internasjonale arbeidet for et åpent og velfungerende skattesystem. KLP følger med på forhold som kan påvirke ansvarlig skattepraksis i vår virksomhet.
KLP rapporterer årlig i et land for land-format om skatt i de land hvor vi har virksomhet. Les mer i KLPs bærekraftregnskap.
Personvern og informasjonssikkerhet
I KLP er vi opptatt av å beskytte informasjon vi har om de som har pensjonsrettigheter i KLP, kunder og andre vi behandler personopplysninger om. Man skal være trygg på at KLP ivaretar personopplysningene på en god og sikker måte. Vi ønsker også å være tydelige og åpne på hvordan vi behandler personopplysninger.
Informasjon om medlemmer representerer en betydelig verdi for KLP. Det er derfor vesentlig å beskytte disse personopplysningene og behandle dem i tråd med de føringer som følger av personopplysningsregelverket. At dette er viktig for å opprettholde våre medlemmers tillit til KLP som et ansvarlig selskap, er synliggjort i styrende dokumenter og retningslinjer.
Informasjonssikkerhet er en viktig strategisk prioritet for KLP. Vi setter beskyttelse av all informasjon som behandles høyt, enten det gjelder våre kunder, medlemmer, eiere eller andre. Sikkerhet er en integrert del av vår virksomhet, og vårt fokus på robusthet og motstandsdyktighet sikrer at våre tjenester er både pålitelige og trygge. KLP har lav risikovilje når det gjelder hendelser relatert til informasjonssikkerhet, og vi arbeider kontinuerlig med å identifisere og minimere risikoer. Dette bygger tillit til at KLP beskytter informasjon og tjenester på best mulig måte, i tråd med gjeldende standarder og relevante lover og regler. Gjennom våre retningslinjer og styrende dokumenter understreker vi hvor sentralt informasjonssikkerhet er for å opprettholde tilliten til KLP som et ansvarlig selskap.
Interessentdialog
Våre eiere og kunder, kommune- og Helse-Norge, er våre aller viktigste interessenter. Deres verdier og prioriteringer er følgelig styrende for KLPs prioriteringer og styringen av KLP-konsernet.
Vi er jevnlig i kontakt med administrasjonen, ordførere og andre lokalpolitikere, kommuneledelsen og ledelsen i helseforetakene for å få innspill til vårt arbeid og våre prioriteringer. Ikke minst er eierne med på å sette retningen for KLP gjennom deres representasjon i alle styrende organer. KLP har flere eksempler på hvordan våre interessenters synspunkter påvirker vår strategi og virksomhet. Blant annet valgte vi å ekskludere tobakk og kull fra vårt investeringsunivers etter innspill fra våre eiere.
Andre viktige interessentgrupper for KLP er våre egne ansatte og selskapsledelsen. Interessentdialog er viktig for oss for å høre hva de som blir påvirket av vårt arbeid er opptatte av, som igjen viser hva vi skal prioritere og fokusere på.
Denne oversikten oppsummerer hvilke hovedkanaler KLP bruker for å kommunisere med våre interessenter, og hvor hyppig det gjøres.
KLPs årsrapport
I årsrapporten kan du lese mer om ansvarlig drift og andre spennende tema.
Ansvarlige investeringer
KLP investerer med et langsiktig mål om å sikre best mulig avkastning på pensjons- og sparepengene. For å oppnå dette må økonomisk aktivitet være både ansvarlig og bærekraftig.
Bærekraftig arbeidsliv
Et bærekraftig arbeidsliv er en forutsetning for at KLPs eiere skal løse sitt samfunnsoppdrag. Det er stor mangel på faglært arbeidskraft, spesielt innen helse og omsorg.
Våre klimamål
Vi har ikke så mye egne utslipp, men vi har et indirekte ansvar for utslippene i de mange tusen selskapene verden over som vi har eierandeler i