Velkommen til Ung utopi!

KLP er 75 år i 2024 og markerer dette med å se inn i fremtiden, gjennom unges øyne. Ung Utopi er et prosjekt som skal styrke unges fremtidstro, deres evne til å forestille seg en fremtid de ønsker seg, og forståelse for hva som skal til for å skape en slik fremtid i sine lokalsamfunn.

Prosjektet involverer både barneskoler og kommunestyrer, og skal vise hvordan dagens unge kan bidra til samfunnsutviklingen i kommune-Norge. 

Prosjektet er et samarbeid med MUNCH-museet, Den Norske Opera og Ballett, Deichman i Bjørvika, Nord universitet/Bodø kulturhovedstad og Bjørvikaforeningen i Oslo.

Informasjonsside for elever og lærere

Gjennom prosjektet skal elleve klasser fra hele landet, omtrent 250 elever totalt, gjennomføre et utopiverksted i flere etapper.  

  • Mot slutten av sjetteklasse skal elevene bli enige om hvilke verdier de ønsker mer av i lokalsamfunnet.  

  • Når de er blitt syvendeklassinger i september 2024 skal de møtes i Bjørvika i Oslo. Der skal de oppleve skreddersydde program som tar i bruk kunst og kultur hos MUNCH, Deichman og DNO&B for å styrke deres fantasi, forestillings- og formidlingsevne. Med ny innsikt og refleksjoner de utvikler sammen, skal de utvikle prosjekter som skaper mer av verdiene de ønsker seg.  

  • Vel hjemme fra Bjørvika skal de prioritere og videreutvikle fremtidsbildene og prosjektene. Til slutt skal de presentere dette, som inspirasjon og forslag, for sine kommunestyrer og lokalsamfunn. 

Hva er Ung utopi

Ung utopi er et prosjekt som skal styrke unges fremtidstro, deres evne til å forestille seg en fremtid de ønsker seg, og forståelse for hva som skal til for å skape en slik fremtid i sine lokalsamfunn. For hvordan kan du jobbe mot en lysere fremtid hvis du ikke klarer å forestille deg en fremtid du vil ha, eller om du tenker at du ikke kan påvirke noe? Ikke minst skal Ung utopi gi kommuneledelsen inspirasjon til arbeidet med samfunnsutvikling. 

Forskere ved Nord Universitet har over flere år jobbet med utopiverksted som metode for å involvere befolkningen i utvikling av sine lokalsamfunn. Nå har de videreutviklet metoden for barn og unge, og det er denne metoden vi skal bruke når vi skal skissere fremtiden vi ønsker oss. En ny og viktig del av utopiverkstedet er å bruke kunst og kultur som endringsagent for å styrke de unges fantasi, forestillings- og formidlingsevne. Dette skjer i samarbeid med MUNCH, Den Norske Opera & Ballett og Deichman i Bjørvika. Prosjektet som helhet gjennomføres i samarbeid mellom disse aktørene, samt KLP og Bjørvikaforeningen. 

I Ung utopi skal elleve syvendeklasser, omtrent 250 ungdommer fra i hele landet, bli med på et Utopiverksted i tre deler:   

  1. Før de går ut i sommerferie i 2024 skal elevene, som da fremdeles er sjetteklassinger, komme frem til noen verdier som er viktig for dem i det samfunnet de bor. Det skjer gjennom at de først deler egenerfarte historier som viser hva hver enkelt synes er bra med stedet der de bor. Deretter skal de komme frem til noen felles verdier gjennom en sokratisk dialog. Lærerne får på forhånd kurs i prosessen og sokratisk dialog, og vil lede dette arbeidet lokalt.    

  1. 22.-24. september 2024 reiser elevene til Bjørvika i Oslo, et av hovedstadens spennende utviklingsområder og kulturelle møteplasser, der de samles for første gang. Her skal de gjennom et program med kunst- og kulturopplevelser på Deichman, MUNCH og Den norske Opera & Ballett. Hvordan kan kunsten være en endringsagent og gi de unge nye perspektiver om fremtiden? I kombinasjon med møtet med unge fra andre deler av landet, vil dette gi deltakerne nye impulser og refleksjoner. Erfaringene skal elevene ta med seg inn i en felles samling på MUNCH siste dagen av samlingen. Der skal de jobbe videre med utgangspunkt i verdiene de har funnet frem til hjemme og sine tanker om hva slags lokalsamfunn de ønsker seg i fremtiden, og finne ut av hva de selv kan gjøre for å skape den – både felles og i grupper.   

  1. Elevene tar med seg resultatene og erfaringene hjem til skolen. Der prioriterer og videreutvikler de fremtidsbildene og prosjektene som de har lyst til å gjennomføre. De forbereder presentasjon av dette til sitt kommunestyre.  

  1. Fremtidsbildene og prosjektene skal så presenteres for kommunestyret. Kommunestyret og elevene blir enige om hvordan de kan følge opp forslagene og legge en videre prosess i kommunestyret, som involverer elevene. Målet er å gi kommunestyrene inspirasjon til det videre arbeidet med samfunnsutvikling.  

  • Høyanger: Bjordal/Lavik
  • Volda: Øyra
  • Heim: Sodin
  • Narvik: Skistua
  • Lyngen: Eidebakken
  • Oslo: Gamlebyen
  • Sarpsborg: Varteig
  • Ringsaker: Mørkved
  • Notodden: Høgås
  • Vennesla: Kvarstein
  • Sauda: Risvoll

Prosjektet skal dokumenteres i en rapport fra Nord Universitet, Senter for økologisk økonomi og etikk. Den vil inkludere en gjenbrukbar metodikk for fremtidstenkning med bruk av kunst og kultur for barn og unge. I tillegg skal den utforske noen sentrale spørsmål, blant annet: 

  • I hvor stor grad tenker barn fra forskjellige deler av landet likt om hvilke verdier som er viktige for dem i sitt lokalsamfunn? 

  • Hvordan kan kunst og kultur styrke barns evne til å forstille seg en fremtid de ønsker seg? 

  • Hvordan kan barns tanker og innspill om hvilke verdier og aktiviteter de ønsker seg mer av i lokalsamfunnet bidra i kommunens planarbeid på en hensiktsmessig måte?  

Prosjektet er et samarbeid med MUNCH-museet, Den Norske Opera og Ballett, Deichman i Bjørvika, Nord universitet/Bodø kulturhovedstad og Bjørvikaforeningen i Oslo.

Les gjerne også

Mann i blomstereng

Hvilken fremtid ønsker vi oss inn i?

20.10.23

I sammenheng med KLP Kommunekonferansen 2021 ble det arrangert utopiverksteder syv forskjellige steder i landet. Hva er egentlig et utopiverksted? Hva skal man oppnå? Og fant forskerne fra Universitetet i Nord noen fellestrekk på tvers av syv helt ulike lokalsamfunn?

Cathrine Hellandsvik.
Cathrine Hellandsvik. Konserndirektør, Liv og pensjon, KLP.

Ungt utenforskap – hva kan kommunene gjøre?

26.11.21

Utenforskap er et tema som alltid står høyt på agendaen i kommuneledelsen. Det er det gode grunner til.

De unge som faller utenfor

12.11.21

Vi tenker på ensomhet som noe som rammer de eldre, men det er de unge som er den ensomme generasjonen. Det kom frem på KLP Kommunekonferansen i Arendal 11. november.