Reklamasjon på kort og konto
Du har reklamasjonsrett på visse betalinger. Det betyr at du kan søke banken om å få tilbakeført beløpet. Du kan reklamere ved å fylle ut og sende inn et reklamasjonsskjema. Her finner du alt du trenger å vite om kortreklamasjon og reklamasjon på kontooverføring.
Hva er en reklamasjon?
Hvis du har gjort et kjøp med bankkort/kredittkort og selgeren ikke oppfyller sine forpliktelser, har du rett til å reklamere på betalingen ved å sende inn en reklamasjon. Dette kan du også gjøre hvis du oppdager transaksjoner på kontoen din som du ikke har godkjent, eller hvis du har blitt belastet flere ganger for samme vare eller tjeneste.
Før du sender inn reklamasjon
Kontakt brukerstedet eller butikken først
Før du sender inn en reklamasjon, må du forsøke å løse saken direkte med brukerstedet eller butikken.
Hvis du ikke får løst saken eller ikke får kontakt med brukerstedet, kan du gå videre med å opprette en reklamasjon.
Det er nyttig å ha kopier av kvitteringer og annen relevant dokumentasjon fordi det kan styrke reklamasjonen din.
Hvis kortet ditt er stjålet
Hvis du mister kortet ditt eller mistenker misbruk, må du med en gang sperre det, og anmelde forholdet til politiet.
Du kan sperre kortet selv i nettbanken eller ringe vår døgnåpne sperretjeneste på 55 54 85 00. Tastevalg 1-3-2.
Anmeld saken til politiet, og vent på bekreftelse fra dem før du registrerer reklamasjonen din.
Hvis du er blitt utsatt for svindel
Hvis du mistenker at noen har fått tilgang til dine personlige opplysninger, påloggingsdetaljer, eller oppdager ukjent eller mistenkelig overføring på kontoen din som du ikke har godkjent selv, ta kontakt med oss umiddelbart på telefonnummer 55 54 85 00.
Innhent dokumentasjon som for eksempel politianmeldelse, skjermbilde av e-post, SMS/innkommende anrop, kontooversikt eller lignende, og send inn en reklamasjon.
Velg reklamasjonsskjema som passer din sak
Betalinger gjort med kort i butikk eller på nett
Hvis du har oppdaget ukjente betalinger fra kredittkortet eller bankkortet ditt i KLP Banken, eller du har brukt kortet selv og selgeren ikke oppfyller sine forpliktelser, kan du kreve erstatning.
Du kan reklamere på korttransaksjon hvis:
- du har blitt belastet dobbelt eller feil beløp
- du oppdager ukjente korttransaksjoner
- du ikke har mottatt varen eller tjenesten du bestilte (gjelder også ved konkurs)
- du har mottatt feil eller falsk vare eller tjeneste
- du har blitt belastet for abonnement du har sagt opp
- du ikke blir tilbakebetalt etter at du kansellerte eller returnerte varen
- du ikke har godkjent eller samtykket til betalingen
Merk: Reklamasjonsrettighetene gjelder ikke når du betaler i vanlige betalingsterminaler i Norge med BankAxept eller direkte fra bankkonto.
Betalinger og overføringer gjort til kontonummer
Har du oppdaget betaling(er) til en annen konto som du ikke har gjort selv?
- Ring oss umiddelbart på telefonnummer 55 54 85 00 og informer om situasjonen og få sperret konto og innloggingstilganger.
- Har du disponent på kontoen? Sjekk med disponent dersom flere enn deg har tilgang til kontoen.
- Dersom du mistenker at du har blitt utsatt for en straffbar handling i forbindelse med trekket, må du anmelde forholdet til politiet.
- Send inn en reklamasjon og oppgi all informasjon og dokumentasjon du har, som viser at betalingen ikke ble godkjent av deg.
Eksempler på relevant dokumentasjon: politianmeldelse, skjermbilde av e-post, SMS/innkommende anrop, kontooversikt, eller lignende.
Dokumentasjon
Vi kan be deg om å vise frem dokumentasjon som beviser kontakt med forretningen, samt kvitteringer, fakturaer og eventuelt en politianmeldelse. For å hjelpe deg har vi satt sammen en liste over hvilken dokumentasjon som kan være nyttig i ulike situasjoner.
Vare eller tjeneste som ikke er mottatt
Ordrebekreftelse og legg ved kopi av dialog med kjøpestedet.
Korttransaksjoner du ikke kjenner til
Skjermdumper av eventuelle e-poster eller SMSer du har mottatt, og politirapport hvis transaksjonene har skjedd i forbindelse med at kortet er stjålet.
Vare eller tjenesten er defekt eller ikke som beskrevet
Dokumentasjon som viser at brukerstedet nektet å motta den returnerte varen eller å oppgi en returadresse, eller informerte deg om at du ikke trenger å returnere varen. Dokumentasjon som viser at det er en kopivare fra: en offisiell merkevarebutikk, lokale tollmyndigheter, rettighetsinnehaver.
Beløpet er ikke det samme som jeg godkjente ved betaling
Kvittering som bevis på korrekt beløp.
Refusjon ikke mottatt, eller vare er avbestilt eller returnert
Hvis du har mottatt en skriftlig bekreftelse fra forretningen om at beløpet skulle betales tilbake, så vedlegg denne. Dersom du har mottatt en vare, men ikke har fått mulighet til å returnere denne, så må du oppgi årsaken:
- Brukerstedet nektet å motta den returnerte varen
- Brukerstedet nektet å oppgi en returadresse
- Brukerstedet informerte deg om at du ikke trengte å returnere varen.
- Jeg har avbestilt eller returnert varen eller tjenesten, men ikke fått tilbakebetaling.
Betaling er gjort på annen måte
Legg ved dokumentasjon som viser at betalingen ble gjennomført på en annen måte.
Belastet for abonnement som er sagt opp
Legg ved skjermdumper eller dokumentasjon på dialog som viser når abonnementet er sagt opp.
Dobbelt belastet
Oppgi hvilke belastninger det reklameres på, og hvilken betaling du godkjenner.