Dame med kodebrikke og BankID-app

BankID

  • Ditt digitale jeg
  • Rask og enkel identifisering og signering på nett
  • Logg inn enkelt i nettbank og på de fleste offentlige nettsider
Bestill BankID

Dette er BankID

BankID er din personlige elektronisk legitimasjon og signatur, og brukes til sikker identifisering og signering på nett. Du kan bruke BankID i alle bankene du har kundeforhold i, og som pålogging til de fleste offentlige nettsidene.

BankID baserer seg på en felles infrastruktur utviklet i felleskap av banknæringen, og tilbys derfor av alle bankene i Norge. 

Slik får du BankID

For å få BankID hos oss må du:

  • Være over 12 år
  • Ha norsk fødselsnummer.
  • Være legitimert med pass eller norsk nasjonalt ID-kort

I tillegg må du bruke oss som din daglige bank. Det betyr at du må få lønnen din inn på konto hos oss, bruke bankkortet aktivt og bruke banken til betalinger og overføringer. Husk at du kan ha BankID i flere banker samtidig.

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til menypunktet BankID og trykk på Aktiver i boksen for bestilling.
  3. Les og følg fremgangsmåten på skjermen i nettbanken

Har du allerede kodebrikke fra oss, og er legitimert?

Da må du bruke innloggingsmetoden "bruk kodebrikke fra KLP" ved innlogging til nettbanken for bestilling av BankID.

Bruk av BankID

Når du logger inn med BankID bruker du identifiseringen som skjer som legitimasjon. Ved signering av dokumenter brukes BankID som din personlige signatur. For eksempel ved kjøp av varer og tjenester på nett. 

Det er viktig at du er klar over at din BankID er personlig, og at den aldri brukes av andre enn deg. Heller ikke familie, eller andre du stoler på.

Les mer om hvorfor du ikke skal dele BankID

BankID på mobil sluttet å fungere 1. september 2024

Det er ikke lenger mulig å bestille eller fornye BankID på mobil.

BankID-appen erstattet BankID på mobil, som ble faset helt ut 1. september 2024. 

Last ned BankID-appen 

Spørsmål og svar om BankID

Gå til påloggingsbildet og velg "Glemt BankID-passord?". Følg deretter trinnene du får på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

Er innloggingen sperret eller hvis BankID er sperret av andre årsaker, hjelper vi deg på telefon 55 54 85 00. 

NB: Har du BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få tilbakestilt passordet ditt. 

Du kan bytte passord når du logger inn på et nettsted med BankID-en din. Trykk på menyen i BankID-ruten og velg «Endre BankID-passordet ditt». Følg anvisningene du får.

Hvis innloggingen er sperret eller hvis BankID er sperret av andre årsaker, må du ringe oss på telefon 55 54 85 00. 

NB: Har du BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få hevet sperren.

  1. Logg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss. Bruk innloggingsmetode "Bruk kodebrikke fra KLP" når du logger inn. 
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk på "Aktiver" i boksen for bestilling.
  3. Les og følg fremgangsmåten på skjermen.

Kontakt banken som har utstedt kodebrikken med BankID for å få denne sperret.

Har du kodebrikke og BankID fra oss, kontakter du oss via telefon på 55 54 85 00. 

Hvis du får opp en feilmelding som sier "ingen sikkerhetsmekanismer", betyr det at vi enten mangler kontaktinformasjonen din, eller at du har endret kontaktinformasjonen i løpet av de siste fire dagene. Av sikkerhetsmessige årsaker må du vente fire dager etter endring av kontaktopplysninger før du kan aktivere BankID. 

Hvis du opplever å få en feilmelding når du forsøker å logge inn i nettbanken eller på Min Side, kan det være ulike årsaker til det. ​Her finner du en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr og hvordan du kan løse det.

Det er det kun du som kjenner til BankID-passordet ditt, da det skal ikke deles med noen.

BankID-passord er ditt personlige BankID-passord med bokstaver, tall og tegn. Dette brukes sammen med kodebrikken din eller når du bruker BankID-app ved innlogging eller signering med BankID.

NB! Personlig kode på fire tall er ikke det samme som BankID-passord.

Har du glemt BankID-passordet og trenger å lage nytt? Gå til påloggingsbildet og følg trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på Mobil (utløpt 1. september 2024). Les mer om TSPS Personal på BankID.no og TSPS Mobil på BankID.no (utløpt). Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil (utløpt).

Se også

Mann sitter og legger inn betaling i nettbanken på laptop på et bord med kaffekopp

Tips for å beskytte deg mot svindel

18.10.24

Nå er det mange typer svindelforsøk som pågår, så du bør være ekstra på vakt! Vi vil at du skal ha nødvendig kunnskap om hvordan du unngår å bli svindlet. Derfor har vi samlet våre beste tips i håp om at du ikke blir neste offer for svindel.

 

Kvinne på kontor

Forskjellen på kodebrikke, BankID, BankID-app og BankID på mobil

26.08.24

Her kan du lese om de forskjellige og mest brukte innloggingsløsningene som benyttes av banker, offentlige tjenester og andre.

Smilende dame i jeansjakke og skjerf som sitter på benk ute med mobilen i hånden og veske ved siden av seg

Ikke slipp svindlerne inn

13.05.24

Sosial manipulering som svindelmetode øker stadig og brukes i stort omgang for å få tilgang til mobil, nettbrett og PC, og til kontokapring. I tillegg gir den teknologiske utviklingen oss muligheten til å dele tilganger til disse enhetene som kan være nyttig i det daglige, men samtidig gjør oss mer sårbare for misbruk.