Sosial manipulering som svindelmetode
Svindlere bruker ofte sosial manipulering. Det vil si at de utgir seg for å være noen andre enn den de egentlig er. De påvirker ofrene til å utføre en handling, gjerne ved bruk av virkemidler som spiller på følelser, frykt, tillit og fristelser.
Reelle hendelser i samfunnet blir ofte benyttet som agn for å skape troverdighet. Målet deres er å overbevise deg om at du må handle raskt, eller dele sensitiv informasjon for å få tilgang til bankkonto, unngå problemer eller slå til på en tilsynelatende god mulighet.
For at mottakeren skal gi fra seg sensitive personopplysninger eller kortinformasjon sender svindlerne ut falske lenker på SMS, e-post og i sosiale medier, eller så kontakter de ofrene sine på telefon.
Les mer om flere svindelmetoder
Aldri installer programvare på oppfordring fra andre
En vanlig fremgangsmåte er fjernstyring av PC eller mobilen, hvor du overtales til å installere et program som gir svindlerne tilgang og kontroll til å utføre svindelen.
Når de får kontroll bruker de flere skjermer. Det gjør de for å kunne vise opplysninger som i realiteten ikke stemmer, og dermed lurer deg til å signere på noe annet enn du får fremvist.
Svindlerne er utrolig kreative og slu, og later som de representerer kjente virksomheter, offentlige aktører, politi, banker eller til og med familie og venner. De er blitt flinke til å virke troverdige, og er gode på å overtale ved å få det til å fremstå som at de bare vil hjelpe deg med å bli kvitt et påstått virus på PC-en, eller hjelpe med innlogging og betalinger.
Du må derfor aldri la ukjente få tilgang eller kontroll over PC, mobil eller nettbrettet. Får du en slik telefon er det bare å legge på med en gang.
Unngå at flere har registrert fingeravtrykk på samme enhet
Bruk av fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning for å innlogging på mobil og nettbrett har skutt i været siste årene. Det gjør hverdagslige gjøremål mye enklere, men med feil bruk kan det også øke risikoen for misbruk. Dersom det er flere personer i husstanden som har registrert sine fingeravtrykk på samme enhet, er det flere personer som kan bruke BankID-en til eieren av enheten til å logge inn i mobilbanken, gjøre betalinger i Vipps eller andre apper hvor man har godkjent bruk av fingeravtrykk. BankID-passord og innloggingsinformasjon er strengt personlig, og skal aldri brukes av noen andre.
Vi anbefaler alle å ta en opprydding av hvor mange som har registrert fingeravtrykk på mobilen og nettbrettet sitt.
Les mer om hvorfor du aldri skal dele BankID-passord
Felles kontaktopplysninger - hva er utfordringen med det?
Du tenker kanskje at det å dele kontaktopplysninger ikke er så farlig, men har du tenkt på at det kan være med på å bidra til at andre potensielt får tilgang til BankID-passordet ditt?
Hvis du for eksempel deler samme e-postadresse, vil det gjøre det veldig enkelt for den andre parten å benytte seg av "Glemt passord"-funksjonen, og ha anledning til å endre passordet ditt. Det er derfor viktig at alle har en personlig e-postadresse, og at kontaktopplysninger som e-post og telefonnummer til enhver tid er oppdatert i banken.