Hva er ID-tyveri?
ID-tyveri betyr at noen får tak i personopplysningene dine og misbruker dem til å ta opp lån, overføre penger eller kjøpe varer i ditt navn. De kan også brukes til å opprette falske profiler på nett for å bedra andre.
Det å bli utsatt for ID-tyveri er ikke bare ubehagelig og skremmende, det er også krevende å rydde opp i. Hvert år opplever rundt 150.000 nordmenn at noen bruker deres identitet til å begå straffbare handlinger.
Dette kan du få hjelp med
Har du toppdekningen Innbo Maks, eller hvis du har kredittkort og lønnen kommer inn på konto i KLP Banken, får du hjelp til å begrense og rette opp i de økonomiske konsekvensene knyttet til et ID-tyveri.
Du får blant annet hjelp med å:
- Avdekke og kartlegge omfanget, samt iverksette tiltak.
- Slette betalingsanmerkninger og avvise urettmessige krav.
I tillegg får du bistand til netthjelp ved misbruk. Du får hjelp til å fjerne krenkende innhold som bilder, videoer og lignende på internett, som er publisert uten ditt samtykke. I tillegg får du hjelp til å lukke falske profiler.
- Hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for ID-tyveri, kan du få bistand gjennom hele prosessen med å avdekke behov, hva som må gjøres i det aktuelle tilfellet, som for eksempel kontakt med bank, sletting av betalingsanmerkninger, bestride krav og lignende, sier seniorkonsulent Kirstin Bang i KLP Skadeforsikring.
Både for forsikrings- og bankkunder
ID-tyverisikring og netthjelp ved misbruk får du automatisk inkludert i forsikringen Innbo Maks. Har du allerede innboforsikring i KLP, kan du logge inn på Min Side for å endre forsikringen din til Innbo Maks.
Den samme sikkerheten får du automatisk hvis du både har kredittkort og mottar lønnen din til konto i KLP Banken. Les mer om kredittkort fra KLP, og mer om hvordan du enkelt bytter dagligbank.
Har du mistanke om ID-tyveri eller ønsker råd og tips?
KLPs kunder kan ringe Tenerity AS på 66 98 66 50. Tjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet.
Du får råd og tips til hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger. Du kan også få bistand med å fjerne krenkende innhold på nett og lukke falske profiler.
Slik beskytter du deg selv mot svindel
Vi vil at du skal ha nødvendig kunnskap om hvordan du unngår å bli svindlet. Derfor har vi samlet våre beste tips i håp om at du ikke blir neste offer.
Det viktigste du må gjøre for å unngå å bli svindlet, er å aldri gi fra deg sensitiv informasjon! Du må aldri dele BankID og BankID-passord, nettbankpassord og kortnummer med noen - verken til banken, politiet eller personer du stoler på.