Brukeradministrasjon på Kundeside
Som brukeradministrator har du full oversikt over hvem som har tilgang til deres avtaler, og du har ansvar for at de riktige personene har tilgang til KLP Kundeside.
Slik legger du til brukere og velger tilganger
1. Logg inn på Kundeside. Øverst i høyre hjørne trykker du på initialene dine og velger "Administrer tilganger".
2. Klikk på "Registrer ny bruker" og fyll inn feltene. Brukeren må registreres med personlig e-postadresse, ikke en adresse som overføres til neste stillingsinnehaver eller felles postboks som flere har tilgang til.
3. Nå kan du velge hvilke tilganger brukeren skal få
4. Send en e-post til brukeren ved å klikke på "Send e-post" når du har lagt til tilgangen/e.
Skal du endre eller fjerne en tilgang klikker du på den personen du skal endre på, og velger deretter å endre eller fjerne tilgangen. Hvis personen har flere tilganger kan du velge å fjerne en eller av flere av disse.
Hva betyr tilgangsnivåene?
Les gir tilgang til å se alle dokumenter uten personopplysninger. Her kan du se kundeskriv, fakturaer (uten bilag, da disse inneholder personopplysninger), premieskriv og statusrapporter. Tilgangen gir også mulighet til disponering av virksomhetens premiefond. Denne tilgangen gjelder kun for avtale om offentlig tjenestepensjon.
Les med personopplysninger gir tilgang til å se alle dokumenter, inkludert personopplysninger. Det vil si at du vil se alle dokumenter, inkludert fakturabilag. I tillegg vil du ha tilgang til se oversikt over alle ansatte som er meldt inn på avtalen, og hvilke opplysninger vi har om de. Tilgangen gir også mulighet til disponering av virksomhetens premiefond Denne tilgangen gjelder kun for avtale om offentlig tjenestepensjon.
Full tilgang - denne tilgangen vil variere med hvilket produkt/område du har tilgang til:
- Full tilgang til Lån gir tilgang til å se låneinformasjon
- Full tilgang til Skade gir tilgang til å se alle forsikringer og melde skade.
- Full tilgang til Offentlig tjenestepensjon gir tilgang til å se alle dokumenter, oppdatere persondata. sende inn pensjonssøknader og disponering av virksomhetens premiefond.
Admin (brukeradministrator) gir tilgang til å se og endre på hvem som har tilgang til deres avtale. Den/de som har denne tilgangen har ansvar for at det er de rette personene som til enhver tid har tilgang. I tillegg har Admin samme tilgangsnivå som de med full tilgang (se over).
Ofte stilte spørsmål
Hvem kan være brukeradministrator?
Det er opp til dere hvem dere velger skal ha denne rollen, og hvor mange som skal ha den.
Vi anbefaler allikevel at det kun er en eller noen få nøkkelpersoner som blir brukeradministrator.
Vi anbefaler at denne rollen gis til daglig leder/rådmann/økonomisjef/personalsjef eller lignende.
Må vi ha en brukeradministrator?
Ja, fordi det er den eneste muligheten dere har til å ha en full oversikt over hvem som har tilgang til deres avtaler.
KLP har ikke oversikt når ansatte hos dere med tilgang til Kundeside slutter eller ikke lenger har behov for denne tilgangen. Derfor er det viktig at dere har en oversikt, og med jevne mellomrom kan ta en sjekk.
Hvorfor trenger KLP at jeg legger inn rolle på en bruker?
Vi benytter rolle når vi skal sende ut informasjon. Når vi vet hva slags rolle den enkelte har i forhold til deres kundeforhold i KLP kan vi spisse budskapet.
Hvordan får brukerne beskjed om at de har fått tilgang/endring i tilgangene sine?
Når du oppretter eller endrer brukertilgangene vil du ha mulighet til å sende en e-post.
E-posten er ferdigskrevet og opplyser om pålogging og en oversikt over tilgangene.
Det eneste du trenger å gjøre er å klikke på "Send e-post" når endringer er registrert.
Flere av de som har tilgang til Kundeside har sluttet hos oss, eller har ikke lenger behov for tilgangen. Hva gjør jeg?
Da er det viktig at disse tilgangene slettes. Dette gjør du ved å klikke deg inn på den det gjelder, og deretter klikke på "Fjerne alle tilganger". Dersom brukeren bare skal ha endring i tilgangene kan du administrere det på samme side.
Vi har fond hos KLP. Hvordan får vi tilgang til det?
For dere som har avtale om fond i KLP logger dere inn via VPS Investortjenester.
Dersom dere trenger hjelp med pålogging kan dere ta kontakt med oss via kontaktskjema så hjelper vi dere i gang.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke lenger selv skal være brukeradministrator?
Du kan ikke fjerne din egen tilgang, så en annen brukeradministrator må gjøre dette.
Dersom du er den eneste brukeradministratoren er det viktig at du gir en ny person brukeradministrasjon tilgang. Vedkommende kan deretter fjerne din tilgang.