Pålogging og tilgang til Kundeside
Som bruker av Kundeside benytter du din personlige BankID når du logger deg på. BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.
Alle kunder i KLP skal ha en egen brukeradministrator som har oversikt over hvem som har tilgang til Kundeside, og som kan opprette, endre og slette tilganger.
Logg inn med BankID
1. Logg inn med BankID
Logg inn med din personlige BankID.
2. Fyll ut brukernavn og passord
For å knytte din BankID til brukerkontoen din må du registere brukernavn og passord. Brukernavnet er e-postadressen din. Engangspassord får du ved å trykke på "Jeg trenger et passord".
2. BankID er aktivert
For å komme inn på Kundeside må du logge inn med BankID en gang til.
Ofte stilte spørsmål om BankID
Hva er BankID?
BankID er din personlige legitimasjon og signatur på nett. Bruk av BankID er juridisk bindende, og er derfor godkjent til sikker identifisering og signering av dokumenter på nett, på lik linje med fysisk legitimasjon og signatur med penn.
Hvem kan få BankID?
For å kunne bestille BankID må du ha en kodebrikke fra banken din, ha norsk fødselsnummer og være legitimert med gyldig pass.
Hva er fordelene med BankID?
Med BankID får du en trygg, sikker og enkel elektronisk ID som kan brukes til blant annet til innlogging i nettbanken og på offentlige nettsider. En og samme BankID kan brukes på tvers av de bankene du har kundeforhold i.
Du kan bruke BankID til:
- Innlogging i nettbanken
- Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn.no, Nav.no og Skatteetaten.no
- Signering av betalinger på internett
- Signering av avtaledokumenter
På bankid.no finner du oversikt over brukersteder som tilbyr bruk av BankID.
Hvordan vet jeg om jeg har BankID?
Er du i tvil om du har BankID eller ikke, kontakt banken din. I mange banker kan du bestilte BankID selv i nettbanken.
Skal jeg bruke min personlige BankID til å logge inn på Kundeside?
Ja, BankID bruker du både som privatperson og i jobbsammenheng fordi det er en sikker identifisering.
Hva gjør jeg dersom jeg mister kodebrikken BankIDen min er tilknyttet til?
Kontakt banken som har utstedt din BankID for å få denne sperret.
Jeg kan ikke få BankID. Hva gjør jeg?
Vi jobber med en løsning for dere som ikke har norsk fødselsnummer, og derfor ikke kan få BankID. Inntil en ny løsning er på plass kan du logge inn med eksisterende brukernavn og passord.
Et brukernavn har blitt benyttet av flere personer. Hva skal vi gjøre?
Det vil være den første som logger på med BankID som får brukeren knyttet til seg. Neste person må ta kontakt med KLP for å få opprettet en ny bruker.