Bid-passord

Glemt passord eller sperret BankID?

Dersom du har glemt BankID-passordet, fått BankIDen din sperret, eller har andre problemer med å logge inn i nett- eller mobilbanken og lurer på hva du skal gjøre, kan du finne hjelp her.

Slik får du tilgang igjen

Har du BankID utstedt fra KLP Banken, kan du bruke vår selvbetjentløsning for å bestille nytt passord. Da gjør du slik: 

  • Klikk her og velg "Kontrollspørsmål" for å bestille nytt passord. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Har du ikke muligheten til å svare på kontrollspørsmålene? Da hjelper vi deg på telefon 55 54 85 00 eller via "skriv til oss" funksjonen i mobilbanken.

Har du BankID fra annen bank? Da må du ta kontakt med den banken for å bestille nytt passord. Noen banker har også løsning via BankID.no for bestilling av passord.

Sjekk din bank på BankID.no

BankID kan være sperret av flere ulike årsaker. Det vanligste er at du har tastet feil passord mer enn 5 ganger. Siden banken ikke kjenner ditt personlige passord, må du bestille nytt passord for å oppheve sperringen.

Har du BankID utstedt fra KLP Banken, kan du bruke vår selvbetjentløsning for å bestille nytt passord. Da gjør du slik: 

  • Klikk her og velg "Kontrollspørsmål" for å bestille nytt passord. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Er din BankID sperret av andre årsaker, eller ikke har muligheten til å svare på kontrollspørsmålene? Da hjelper vi deg telefon 55 54 85 00 eller via "skriv til oss" funksjonen i mobilbanken.

Har du BankID fra annen bank? Da må du ta kontakt med den banken for å få opphevet sperren.

Logger du vanligvis inn med innloggingsmetoden "Bruk kodebrikke fra KLP", men har glemt passordet? Da kan du bruke vår selvbetjentløsning for å bestille nytt passord.

Klikk her og velg "Kontrollspørsmål" for å bestille nytt passord. Følg deretter anvisningene på skjermen.

Fungerer ikke denne løsningen for deg, må du ta kontakt med oss på telefon 55 54 85 00, eller via "skriv til oss" funksjonen i mobilbanken. 

Slik endrer du ditt BankID-passord

Du endrer passordet ditt for alle steder du kan logge inn med BankID. 

Når du har valgt BankID som innloggingsmetode vil du se en "Meny"-knapp oppe til høyre i innloggingsbildet:

  • Trykk på "Meny" og velg "Endre passord"
  • Følg stegen og anvisningene på skjermen
Skjermbilde av innloggingsvindu

 

Forklaring på vanlige feilmeldinger

  • BID 1439: Din BankID er sperret. Dette skjer hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.
  • BID 1450: Du har tastet feil personlig passord for mange ganger.
  • BID 5000: Kommunikasjonsfeil mellom datamaskinen din og banken. Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk.
  • BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1: Disse feilmeldingene oppstår ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc eller nettbrett). Prøv en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.

Tips og råd

Dame sitter i nettbanken på laptop på et bord med kaffekopp og mobiltelefon

Ikke del BankID og passord med andre

10.10.24

BankID er din digitale identitet og skal ikke deles med noen. Det er rett og slett ulovlig. Vi forklarer deg hvorfor du ikke skal dele BankID-informasjon, hvilke konsekvenser det kan få, og hvordan du kan få hjelp eller hjelpe andre på lovlig vis.

Mann sitter og legger inn betaling i nettbanken på laptop på et bord med kaffekopp

Tips for å beskytte deg mot svindel

16.01.25

Nå er det mange typer svindelforsøk som pågår, så vær på vakt! Du bør ha nødvendig kunnskap om hvordan du unngår å bli svindlet. Vi har samlet våre beste tips i håp om at du ikke blir neste offer for svindel.

 

Omvendt skygge

Økt bruk av pengemuldyr ved svindel

17.01.25

Økokrim ser en bekymringsfull økning i bruk av pengemuldyr til hvitvasking, og at kriminelle nettverk i Norge spesielt rekrutterer flere unge til å utføre slike hvitvaskingshandlinger.