Skal du hjelpe foreldre med å betale regninger og ordne andre økonomiske disposisjoner? Det er viktig å ha en plan for hvordan du på lovlig vis skal kunne hjelpe mor og far hvis de trenger hjelp til økonomien når de blir eldre. Her får du noen nyttige tips.
Brukskonto
Brukskonto er kontoen for daglig bruk. Det er kontoen du har bankkort knyttet til, vanligvis får lønnen inn på og betaler regninger fra.
- 0,30 % medlemsrente
- 0,20 % rente øvrige kunder
- Kan ha opp til 9 kontoer
Åpne brukskonto
I nett- og mobilbanken kan du selv opprette flere brukskontoer, og gi dem egne navn og formål for å ha den oversikten du selv ønsker. Last ned mobilbanken hvis du ikke allerede har gjort det.
Konto til bruk i hverdagen
Bankkort med gebyrfri bruk i hele verden
Full kontroll i nett- og mobilbank
Få lønnen inn på brukskonto
Alt du trenger å gjøre for å få lønnen inn på ny brukskonto er å gi det nye kontonummeret til arbeidsgiveren din. Får du utbetalinger fra Lånekassen eller NAV kan du endre kontonummer når du er logget inn på sidene deres.
For utbetalinger fra KLP endrer du kontonummer enkelt inne på Min side.
Å bytte bank er mye enklere enn du tror
Med ny løsning for smertefri flytting av AvtaleGiro mellom bankene, har det aldri vært enklere å bytte bank. Flytt brukskontoen din til oss i dag ved hjelp av vår enkle bankbytteguide.
Smart å vite om brukskonto
Slik endrer du navn på konto
Du endrer til egendefinert kontonavn i nettbanken ved å velge Kontoinnstillinger og navn i menyen under Innstillinger.
Slik legger du til disponent på konto
- Under menypunktet Konto velger du Disponent på konto
- Trykk på Del en konto
- Velg hvilken konto som skal deles.
- Følg anvisningen på skjermen
Pass på at du legger inn fullstendig navn.
NB! Den du ønsker å legge til som disponent må være registrert som kunde i KLP Banken. Er ikke personen det i dag, må vedkommende registrere som bankkunde først.
Dette bør du vite om disponent på konto
Å legge til disponent på konto betyr at eier av konto gir en annen person tilgang til kontoen i nett- og mobilbanken.
Disponenten får tilgang til:
- Kontooversikt
- Transaksjonsoversikt
- Overføring mellom kontoer
- Gjøre betalinger
- Se godkjente regninger til forfall
- Opprette faste betalinger og faste overføringer
Disponenten får ikke tilgang til:
- Opprette AvtaleGiro-avtaler knyttet til kontoen i nettbanken. Dersom det er ønskelig, må du ta kontakt med banken, så legger de opp AvtaleGiro-avtalen for deg.
- Avslutte kontoen
- Videreføre disposisjonsrett
- Bestille bankkort til konto (det må kontoeier gjøre)
- Godkjenne eFaktura
- Opprette nye kontoer
Viktig å vite om disposisjonsrett:
- kontoeier er juridisk eier av kontoen
- kontoeier er ansvarlig for overtrekk som følge av disponentens bruk av kontoen
- disposisjonsretten gjelder inntil den kalles tilbake
- ved kontoeiers død opphører disposisjonsretten
- banken er ikke ansvarlig for disposisjoner gjort før banken er kjent med tilbakekalling av disposisjonsrett
- disposisjonsretten opphører hvis kontoeier kommer under økonomisk vergemål, eller hvis en fremtidsfullmakt for økonomiske forhold trer i kraft.
Er personen som trenger hjelp ikke i stand til å bruke nettbanken? Da må vedkommende som kontoeier selv ta kontakt med banken og fremsette ønsket om å legge til disponent på konto. Da sender banken skjema i posten som både disponenten og kontoeier må signere og sende tilbake til banken.
Les mer om fremtidsfullmakt og vergemål på statsforvalteren.no
Opprette gratis SMS-varsel
Du kan opprette SMS-varsling for disse tingene i nettbanken:
- Få disponibelt beløp på fast valgt ukedag og klokkeslett
- Hvis disponibelt beløp under valgt grense
- Når du får innbetalinger større enn et valgt beløp
- Når betalinger blir avvist på grunn av manglende dekning
- Når pensjon, barnetrygd eller lønn kommer inn på konto
Velg Meny og SMS-varsling i nettbanken for å opprette de varslene du ønsker.
Slik avslutter du en konto
Du avslutter en konto i nettbanken slik:
Under Konto i menyen trykker du på Avslutt konto, og så velger du kontoen du ønsker å avslutte.
NB! Hvis du kun har én konto, må du sende oss en melding i nettbanken og be oss avslutte kundeforholdet ditt. Oppgi gjerne kontonummer du ønsker at eventuell saldo og oppsparte renter skal overføres til.
Disse kontoene tilbyr vi ikke
- Depositumskonto
- Kontokreditt på brukskonto
Dette skjer med konto og kundeforhold ved dødsfall
Vi har samlet informasjon om hva som må gjøres med kundeforhold og kontoer ved dødsfall.
Slik finner du IBAN-nummeret ditt
Du finner IBAN-nummeret ditt i nettbanken ved å velge Meny, Mine kontoer og Detaljer under den aktuelle kontoen. Du kan også finne IBAN-nummeret ditt på kontoutskriften din.
Andre kontoer
Se også
Forbered deg i tilfelle du trenger hjelp med økonomien
30.07.24
Når du blir pensjonist, er det smart å tenke litt fremover. Det er lurt å sikre de økonomiske interessene dine i tilfelle du i fremtiden skulle trenge hjelp til å betale regninger, logge inn i nettbanken og overføre penger. Her er noen tips til hva du allerede nå bør gjøre klart.
Avslutt abonnement du ikke bruker
23.07.24
Betaler du for abonnement du ikke bruker, eller egentlig ikke trenger? Ta en opprydning, og spar pengene til noe du faktisk har behov for - eller bruk de på noe som gjør deg glad.