Registrer deg som kunde
Er du allerede kunde? Så bra, da kan du hoppe til neste steg.
Er du ikke kunde ennå? Da må du først registrere deg som kunde. Vi oppretter da automatisk en brukskonto som er klar til bruk. Registrer deg som bankkunde her.
Vil du samtidig flytte boliglånet til oss? Da er det lurt å avvente svar på søknaden før du eventuelt fullfører hele flyttingen. Send inn en søknad for flytting av boliglån her.
Opprett kontoene du trenger
I nett- og mobilbanken under menypunktet "Ny konto" oppretter du enkelt alle kontoene du har behov for i hverdagen. Det kan være lurt å ha en egen regningskonto, lønnskonto, og gjerne et par sparekontoer til forskjellige spareformål. Her finner du informasjon om hvilke sparekontoer vi tilbyr.
Bestill bankkort og kredittkort
Bankkort bestiller du i nett- eller mobilbanken ved å velge "Kort" og "Bestill bankkort" i menyen.
Du kan også søke om kredittkort ved å velge "Søk kredittkort". Du mottar kortene etter ca. 7 virkedager - de sendes til din folkeregistrerte adresse. Sjekk at adressen stemmer og at postkassen din er tydelig merket med riktig navn - så unngår du at kortet sendes i retur til oss.
Last ned mobilbanken
Med mobilbank-appen på plass har du alltid med deg banken, så du får fikset banktingene dine uansett hvor du er.
Aktiver mobilbetaling - Apple Pay eller Google Pay
Betal enkelt, sikkert og raskt med mobilen. Du kan knytte både bankkort og kredittkort fra KLP Banken til tjenestene. Velg mellom Apple Pay og Google Pay, og aktiver i mobilbanken.
Overfør penger til dine nye kontoer
Å overføre penger til dine nye kontoer er like enkelt som å betale regninger eller sende penger til venner. Skriv bare inn det nye kontonummeret ditt i feltet for kontonummer. For raskere overføring anbefaler vi at du gjør det på en hverdag før kl. 13:30. Da blir pengene flyttet samme dag.
Flytt lønnskontoen din
For å få lønnen din utbetalt på ny konto, må du informere arbeidsgiver om at du har fått nytt kontonummer. Mottar du pensjon fra KLP? Da endrer du enkelt kontonummeret på Min Side.
Flytt AvtaleGiro med et par klikk
Glem bankbytteskjemaer og tasting av lange KID- og kontonumre. Flytt AvtaleGiroene dine superenkelt selv i nett- og mobilbanken.
- Velg "Betaling" i menyen
- Trykk på "Flytt AvtaleGiro"
- Velg kontoen du ønsker at dine AvtaleGiroer skal betales fra
- Følg instruksjonene anvist på skjermen
Og vips, så var det gjort. eFakturaene dine trenger du ikke tenke på. De dukker opp i alle banker du har tilgang til, og du velger selv hvilken bank og hvilken konto fakturaen skal betales fra.
Finner du ikke banken du skal flytte fra i listen?
Da flytter du AvtaleGiroene dine slik:
- Noter kontonummer og KID-nummer for hver AvtaleGiro du vil flytte
- Opprett avtalen på nytt i nettbanken hos oss. Da blir den gamle avtalen automatisk avsluttet.
Tips: Har du krav som ligger til forfall i gammel bank? Vent til trekket har gått gjennom før du oppretter avtalen hos oss.
Flytting av AvtaleGiro kan ta 4-6 uker. Hvis du mottar en papirfaktura i denne perioden må du betale den.
Start fast sparing, eller sett opp andre faste overføringer
Sparer du fast hver måned, til deg selv eller andre? Ved å la overføringer og betalinger gå automatisk, sørger du for kontinuitet og oversikt. Du oppretter en fast betaling eller overføring i nett- og mobilbanken på følgende måte:
- Trykk "Meny" og "Betalingsavtaler"
- Velg "Faste betalinger" eller "Faste overføringer"
- Velg deretter hvilken konto du skal betale fra og til, dato for første forfall, og hvor ofte betalingen skal skje
Du kan også legge inn en egen tekst som vil vises på kontoutskriften.
Les om sparekontoene vi tilbyr
Bestill ny BankID og last ned BankID-appen
Når du avslutter kundeforholdet i din gamle bank, vil BankID fra den banken slutte å fungere. Derfor er det viktig at du har BankID på plass i ny bank før du avslutter alle kontoene i den gamle banken. I en overgangsperiode kan det være lurt å beholde minst én konto i den gamle banken, så du ikke plutselig står uten mulighet til å logge inn med BankID.
Du bestiller BankID fra oss i nett- og mobilbanken ved å velge "BankID" i menyen. Når du har fått aktivert BankID hos oss, anbefaler vi at du laster ned BankID-appen, slik at du får en digital kodebrikke som gjør innloggingen rask og enkel!
Se konto fra annen bank i nettbanken
Vil du beholde en eller flere kontoer i en annen bank? Legg dem til i nett- og mobilbanken vår, så får du alle kontoer samlet på ett sted. I nett- og mobilbanken velger du "Legg til konto fra annen bank", og så velger du hvilken bank du ønsker å legge til konto fra.
Har du barn og ønsker å opprette konto eller flytte en konto fra en annen bank?
Vi tilbyr brukskonto og bankkort til barn fra de fyller 6 år. Sparekonto kan du opprette fra de er 0 år.
- Slik går du frem for å opprette konto og kort til barn fra 0-12 år
- Slik går du frem for å opprette konto og kort til ungdom fra 13-17 år
Har du fond på aksjesparekonto i annen bank som du vil flytte til oss?
Dette skjer med din aksjesparekonto:
- Dine eksisterende KLP-fond blir flyttet automatisk
- Andre fond blir solgt for deg
- Pengene overføres til din ASK Bankkonto i KLP, hvor du kan kjøpe KLP-fond.
Dette må du være klar over:
- Enkeltaksjer må du selv selge fra aksjesparekontoen din før du kan gå videre
- Skal du flytte ASK fra Nordnet? Før flyttingen kan gjennomføres må din bankkonto hos Nordnet ha dekning for gebyret de belaster.
Slik sier du opp kundeforholdet ditt i gammel bank
Hvis du skal avslutte kundeforholdet i i din gamle bank og få overført saldo og opptjente renter, er det raskest å kontakte den gamle banken og be dem avslutte kontoene dine og overføre pengene dine til dine nye kontonumre. Noen banker har også løsninger hvor du selv kan avslutte konto mot nytt kontonummer i nettbanken. Men husk, ikke avslutt alt før du har fått på plass BankID hos oss.