Utfordrende skadeår for avfallsbransjen
– Det har vært to store branner i avfallsbransjen, der den ene er den største skaden i KLP Skadeforsikrings historie, sier administrerende direktør Tore Tenold.
– Brannrisikoen innenfor avfallsbransjen er spesielt utfordrende. Etter flere år med mange og store hendelser har vi nå vært nødt til å ta grep ved å innføre strenge retningslinjer og redusere selskapets risiko. Vi prioriterer nå å forsikre kommunalt eide avfallsanlegg, sier Tenold.
Dyre eiendomsskader
KLP Skadeforsikring mottok totalt 45.263 skademeldinger i fjor (42.300 i 2021), hvorav 12.002 skader var i segmentene for Offentlig og Bedrift. Samlede erstatningskostnader for fjoråret utgjorde 2,15 milliarder kroner, der 1,51 milliarder dekker skader for de to segmentene. Eiendomsskadene var totalt sett de mest kostbare, med 849 millioner kroner i erstatningskostnader.
Skadeforebyggende arbeid
Det er høy aktivitet innenfor det skadeforebyggende arbeidet, og det er fortsatt mange skader blant annet knyttet til kommunale utleieboliger.
Vi gjennomfører mange kurs og webinarer med et bredt spekter av skadeforebyggende temaer. - Det å redusere risikoen for at skader skjer, er også et viktig bidrag til lavere utslipp og et bærekraftig samfunn, sier Tenold.
Økning i antall ansvarssaker
Ansvarssakene fra 2022 har stor spennvidde, med alt fra skader som følge av vannledningsbrudd, ras, flom eller setninger i bakken, til brudd på anskaffelsesregelverket. Det er også erstatningskrav etter påstått mangelfull oppfølging fra skole eller barnevern. Trenden med en økning i barnevernssaker fortsetter. Dette er vanskelige saker som treffer noen av de mest sårbare i samfunnet vårt.
Koronasykdom meldes fortsatt som yrkesskade
Fra 1. mars 2020 ble covid-19 tatt inn i listen over sykdommer som kan godkjennes som yrkessykdom og gi rett til yrkesskadeerstatning. Senskader etter koronasmitte meldes fortsatt inn, og først nå ser vi økte erstatninger som følge av koronasykdom.
Godt forretningsresultat
KLP Skadeforsikring hadde god vekst i 2022, og passerte 2,3 milliarder kroner i samlet premievolum. Målinger viser høy kundetilfredshet, og ifølge tilbakemeldingene fra kundene er de mest fornøyd med behandlingen av skadesaker, service og kompetanse.