Det er PwC klimaindeks, som utgis for tredje gang, som kartlegger Norges 100 største selskaper. I rapporteringen sier seks av ti blant Norges 100 største bedrifter at de ikke vil klare å innfri klimamålene i Parisavtalen.
- KLP har vært opptatt av å utarbeide en god metodikk for å måle og rapportere på utslipp fra våre investeringer. Finansnæringen har en viktig rolle for å lykkes med å nå 1,5-gradersmålet, og det er tydelig at det fortsatt er behov for åpenhet, standardisering og bedre klimarapportering. Det skal KLP fortsette å være en pådriver for, sier Heidi Finskas, direktør for samfunnsansvar i KLP.
De ti bedriftene som kutter i tråd med Parisavtalen, foruten KLP, er Adevinta, DNV, Gjensidige, Lerøy Seafood, Mowi, Møller Mobility Group, Posten Norge, Storebrand og Vygruppen.
- Vi må alle gjøre det vi kan for å faktisk kutte utslipp og stoppe klimakrisen. Men ingen sektor vil klare det alene. Det bare i kombinasjon med ambisiøs og effektiv klimapolitikk, og massive kutt i bredden av næringslivet, at verden vil klare dette, sier Finskas.
I fjor gikk utslippene i Norge ned med marginale 0,3 prosent ifølge SSB. I nesten alle industrier var det en økning i utslippene, skriver PwC.
– Det er dramatisk at så mange i næringslivet har mistet troen på at vi kommer i mål. Det viser at det er et stort behov for åpenhet og konkrete tall for å sikre at vi faktisk når nasjonale mål, sier direktør Leif Arne Jensen i PwC i en pressemelding.
Metodikk i klimaindeksen
Klimaindeksen gir ifølge PwC en oversikt over klimarapporteringen og arbeidet til Norges 100 største selskaper etter omsetning og er basert på offentlig tilgjengelig informasjon fra selskapers års- og bærekraftsrapporter. Den vurderer selskaper på bakgrunn av:
- historiske data knyttet til selskapenes utslipp av CO2 og andre klimagasser (CO2-ekvivalenter)
- hvilke utslippskutt selskapene kan vise til de siste 3 årene
- hvilke kilder til klimagassutslipp som er med i selskapenes målsettinger og beregninger
- målsettinger om klimagassutslipp fremover i tid