Få nyhetsbrev fra KLP!
Meld deg på nyhetsbrevet vårt, så holder vi deg oppdatert på det du bør vite om pensjon og alle de andre fordelene du har hos oss.
Spørsmål og svar om medlemskap i KLP
Hvordan blir man medlem av KLP?
Du blir medlem av KLP når din arbeidsgiver har sin tjenestepensjonsordning hos oss og du oppfyller innmeldingskravene for rett til medlemskap. Det er den enkelte arbeidsgiver som melder deg inn og ut av ordningen. Du kan ikke melde deg inn i KLP som privatperson.
Hvor kan jeg få oversikt over min medlemstid i KLP?
Du kan logge deg inn på Min side for å få en oversikt over din registrerte medlemstid i KLP.
Når du har logget inn, klikker du på Min Pensjon og videre på Opptjeningshistorikk i menyen øverst på siden
Hva gjør jeg dersom det er feil eller mangler i medlemstiden min?
Er det feil eller mangler i medlemstiden din må du kontakte arbeidsgiveren du hadde i den perioden du mener medlemstiden er feil. Det er arbeidsgiver som kan korrigere medlemstiden din hvis noe er feil. KLP kan ikke endre på din registrerte medlemstid uten melding fra arbeidsgiver. KLP kan heller ikke endre medlemstiden din basert på tjenestebevis eller attester som du sender inn.
Lurer du på om du hadde rett på innmelding for en periode tilbake i tid?
Se tidligere innmeldingsregler her
Har du vært ansatt i en stilling med offentlig tjenestepensjon hos en annen offentlig tjenestepensjonsordning må vi få oppgitt navnet på ordningen før vi kan samle medlemstiden i KLP.
Jeg har medlemstid i andre offentlige pensjonskasser. Må jeg søke til hver og en av disse?
Nei, du skal kun søke pensjon fra den offentlige tjenestepensjonsordningen du var sist medlem av.
Medlemstiden din skal samles i den siste offentlige tjenestepensjonsordningen du er medlem av, og det er den siste ordningen som skal utbetale pensjonen din. Medlemstiden samles vanligvis når du sender søknad om pensjon. Pensjonen din beregnes av samlet medlemstid.
Vil du samle medlemstiden din før du søker om pensjon må du oppgi navn på alle offentlige tjenestepensjonsordninger du tidligere har vært medlem av.
Hva skjer med medlemskapet og pensjonen min når jeg tar permisjon?
- Tar du ut full permisjon med lønn fortsetter medlemskapet ditt som tidligere. Du tjener opp pensjon så lenge du har permisjon med lønn. Alle som jobber i offentlig sektor har for eksempel fødselspermisjon med lønn, og da fortsetter pensjonsopptjeningen som om du var i jobb.
- Tar du ut permisjon uten lønn som varer over 1 måned, meldes du som hovedregel ut av pensjonsordningen.
- Du kan lese mer om permisjon her: 'Hva skjer med pensjonen din hvis du har permisjon eller blir permittert?
Får jeg pensjonsopptjening for ulønnet utdanningspermisjon?
Hvis du er født i 1963 eller senere får du pensjonsopptjening for ulønnet utdanningspermisjon som arbeidsgiver vurderer er relevant for stillingen.
Hvis du er født i 1962 eller tidligere, må du sjekke med arbeidsgiveren din om du får pensjonsopptjening.
Jeg har mottatt pensjonsbevis, og er feilaktig utmeldt. Hva gjør jeg?
Det er arbeidsgiver som melder de ansatte inn og ut av pensjonsordningen. Du må derfor kontakte arbeidsgiveren som har meldt deg ut. Det er kun arbeidsgiveren din som kan korrigere medlemstiden din.
Har du flere arbeidsforhold som er innmeldt i den offentlige tjenestepensjonsordningen i KLP, kan du sjekke på Min Side under Opptjeningshistorikk for å kontrollere om du fortsatt er innmeldt for disse arbeidsforholdene.
Hva skjer med medlemskapet mitt om jeg blir permittert av arbeidsgiver?
- Blir du permittert med en varighet på under en måned skal du ikke bli utmeldt av pensjonsordningen.
- Blir du permittert i mer enn en måned kan det få konsekvenser. Les mer i artikkelen 'Hva skjer med pensjonen din hvis du har permisjon eller blir permittert?'.
Hvor stor del av lønnen min går til pensjon?
Du blir trukket to prosent av lønnen din, mens arbeidsgiveren din betaler resten av kostnadene ved pensjonsordningen.