Tekniske problemer eller feilmeldinger ved innlogging på Min Side eller nettbanken
Her hjelper vi deg med nyttige tips og løsninger på problemer som du kan møte på ved innlogging.
Finn ut hva problemet er og hvordan løse det
Forklaringer og løsninger på vanlige feilmeldinger
BID 1439
Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.
Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.
Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen.
BID C167
Feilmeldingen BID-c167 betyr at din BankID på mobil har sluttet å fungere.
Forklaring: BankID på mobil-sertifikatet ditt fungerer ikke lenger. Fra høsten 2022 fases BankID på mobil gradvis ut, og dersom du bytter mobiloperatør eller SIM-kort, kan du ikke laste ned BankID på mobil på nytt.
Løsning: Last ned BankID-appen.
BID 5000
Feilmeldingen BID-5000 kommer ved kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken.
Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser ved nytt innloggingsforsøk.
BID 1437
Feilmelding BID-1437 betyr at det har oppstått en feil hos bankens egen engangskodetjeneste.
Løsning: Prøv igjen senere litt senere.
BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1
Disse feilmeldingene oppstår ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc eller nettbrett)
Løsning: Prøv en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.
T421
Du må få et nytt BankID-sertifikat. Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.
T422
Vi kan ikke koble til din BankID. Det kan hende din BankID er blokkert, ta kontakt med banken din for å løse problemet.
T362, T480, T500, T510, T520
Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne status.bankID.no for å se driftsstatus, vent litt og prøv igjen senere.
BID-1402
Feilmelding BID-1402 skyldes en feil i BankID-tjenesten. Sjekk gjerne status.bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.
Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.
BID-14c0
Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.
Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.
BankID-app jailbroken eller rooted
Beklager, noe gikk galt ...
Det ser ut til at mobilenheten din ikke oppfyller sikkerhetskravene for å kjøre BankID-appen. Vanligvis oppstår denne feilen når vi tror at enheten du bruker har blitt "jailbroken" eller "rooted" (men den kan også oppstå i andre situasjoner). Jailbreaking og rooting fjerner beskyttelsestiltak fra telefonen din som kan gjøre enheten din sårbar for angrep og svindelforsøk.Hvis du mener at dette ikke er riktig, kan du kontakte kundeservice i banken som har utstedt din BankID.
Problemer forårsaket av feil i nettleser
Disse nettleserne fungerer best
- Google Chrome
- Safari
- Microsoft Edge
Har du ikke en av disse nettleserne, bør du laste ned en av de. Vi anbefaler å bruke Google Chrome. Last ned nettleseren Google Chrome på Google.com
Slett informasjonskapsler og nettleserdata
Hvis du har problemer med å logge inn på en nettside, kan det hende at informasjonskapslene som er lagret i nettleseren din, forhindrer deg i å logge inn. Dette kan skje hvis informasjonskapslene inneholder utdatert eller feil informasjon om innloggingen din.
Slik sletter du enkelt informasjonskapsler i disse nettleserne:
Microsoft Edge:
-
Åpne Microsoft Edge og velg innstillinger og mer > innstillingene > Personvern, søk og tjenester.
-
Under Fjern nettlesingsdata velger du velge hva du vil fjerne.
-
Under Tidsramme, velg et tidsområde.
-
Velg informasjonskapsler og andre nettstedsdata, og velg deretter Slett nå.
Google Chrome:
-
Åpne Chrome på datamaskinen.
-
Øverst til høyre klikker du på Mer. Innstillinger.
-
Klikk på Informasjonskapsler og andre nettstedsdata under «Personvern og sikkerhet».
-
Klikk på Se alle informasjonskapsler og nettstedsdata. Fjern alle.
-
Bekreft ved å klikke på Fjern alle.
Safari:
-
Klikk på Safari i hovedmenyen.
-
Velg Valg.
-
Velg Personvern.
-
Merk av for ønsket valg under Blokker informasjonskapsler.
Blir du kastet ut av nettbanken, eller bare får opp blank side?
Hvis du får en blank side i nettbanken
Prøv en annen nettleser, eller slett informasjonskapsler/nettleserdata. Slik sletter du informasjonskapsler/nettleserdata.
Hvis du opplever å bli kastet ut av nettbanken rett etter innlogging
Da er nettbanken din mest sannsynlig sperret. Ta kontakt med oss på telefon 55 54 85 00 for å få hevet sperren.
Test om din BankID fungerer som normalt
På Bankid.no kan du teste om du kan bruke BankID i nettleseren du bruker, og om BankIDen din fungerer som den skal.
Hvis du fortsatt opplever innloggingsproblemer
Hvis du fortsatt opplever innloggingsproblemer og har forsøkt alle fremgangsmåter - ta kontakt med banken som har utstedt din.
For å kunne gi et bedre svar på henvendelsen kan det være lurt å oppgi følgende:
-
Operativsystem
-
Nettleser
-
Hvor langt i innloggingsprosessen kommer du?
-
Feilmeldinger? Hvor oppstår i feilen?
-
Hva slags enhet benytter du (PC, mac, nettbrett, mobil)
-
Hva slags nettverk er du tilknyttet (privat, skole, jobb)?
Fant du ikke svar eller løsning på problemet ditt?
Ring oss på telefon 55 54 85 00, så skal vi forsøke å hjelpe deg.