Hva er en helseerklæring?
Du må fylle ut en helseerklæring når du kjøper personforsikringer. Her er det viktigste du bør vite om helseerklæringen.
Helseerklæring ved kjøp av personforsikringer
Hva er en helseerklæring?
En helseerklæring er et spørreskjema som vi som forsikringsselskap bruker for å vurdere helsetilstanden din før vi gir deg en personforsikring. Skal du kjøpe barneforsikring, skal du gi helseopplysninger om barnet.
Hvorfor må jeg fylle ut en helseerklæring?
Helseerklæringsskjemaet inneholder spørsmål om helsen din, livsstil og eventuelle sykdommer du har hatt. Dette er informasjon vi må kjenne til for å kunne gi deg riktig pris og vilkår på forsikringen. I noen tilfeller kan vi også be om tilleggsinformasjon fra fastlegen din eller andre spesialister.
Hvordan får jeg helseerklæringen?
Du vil motta en e-post med lenke til helseerklæringen når du har sendt oss bestilling på en eller flere av disse personforsikringene: alvorlige sykdommer, livsforsikring, uføreforsikring og barneforsikring. Det er ikke krav til helseerklæring ved kjøp av spedbarn- eller fritidsulykkeforsikring.
Viktig å gi riktige opplysninger
Når du fyller ut helseerklæringen, er det viktig at du svarer ærlig og fullstendig. Unøyaktige eller utelatte opplysninger kan føre til at du ikke får kjøpe forsikringen, eller at du ikke får erstatning hvis noe skulle skje. Vi har rett til å avslå krav eller si opp forsikringen, dersom vi oppdager at du har gitt uriktige opplysninger, uansett om det var utilsiktet eller ikke.
Du får en midlertidig forsikring
Når du har sendt inn helseerklæringen din, er du midlertidig forsikret mens vi vurderer helseopplysningene dine. Det betyr at du har forsikring for uforutsette hendelser som ikke har sammenheng med sykdommer eller plager du eventuelt har nå.
Dette skjer etter at helseerklæringen er sendt inn
Når vi har vurdert helseerklæringen din, kan dette skje:
- Godkjenning: Vi godtar søknaden uten endringer og du kan kjøpe forsikringen.
- Reservasjon eller tilleggspris: Dersom det er helsemessige forhold som øker risikoen, kan vi tilby forsikring med forbehold (reservasjoner) knyttet til visse sykdommer, eller vi kan øke prisen.
- Avslag: Hvis vi vurderer risikoen for sykdom eller skade som for høy, kan vi avslå å gi deg forsikringen.
Vi sender deg en skriftlig forklaring ved eventuelle reservasjoner, tilleggspris eller avslag.
Oppdatering av helseopplysninger over tid
Når forsikringen først er kjøpt, vil vi sjelden kreve en ny helseerklæring med mindre du ønsker å øke utbetalingsbeløpet/erstatningen eller endre hva forsikringen dekker.
Det må likevel huske å oppdatere oss om betydelige endringer i helsetilstanden din, dersom det er påkrevd av forsikringsvilkårene.
Slik behandler vi personopplysningene dine
Informasjonen i helseerklæringen er konfidensiell og underlagt personvernregler. Vi har strenge krav til hvordan vi behandler helseopplysninger, slik at dine sensitive opplysninger blir beskyttet. Her kan du lese om personvern i KLP.
Ofte stilte spørsmål
Hvem skal fylle ut helseerklæringen?
Den som er forsikret skal fylle ut og signere helseerklæringen. Foreldre eller verge skal fylle ut og signere helseerklæringen for barn.
Hvor lang tid tar det å fylle ut helseerklæringen?
Det tar gjennomsnittlig 15 minutter å fylle ut hele skjemaet.
Hva skjer hvis jeg har en sykdom eller har hatt det tidligere?
Du kan oppleve å få et forbehold (også kalt reservasjon) for sykdommen eller plagen i forsikringen din, noe som betyr at den ikke dekkes av forsikringen. I andre tilfeller kan vi dekke den mot et tillegg i prisen. Noen ganger kan du få avslag på forsikringen.
Kan jeg kjøpe personforsikring når jeg er under utredning?
Dersom du er under utredning, må du vente med å kjøpe personforsikring til du er ferdig utredet og har fått resultatet.
Jeg trenger hjelp med helseerklæringen
Hvis du er usikker på hvordan du skal fylle ut helseerklæringen, kan vi hjelpe deg. Vi kan forklare hva de ulike spørsmålene betyr, men vi kan ikke gi deg råd om hva du bør skrive. Har du spørsmål om helsevurderingen, kontakt oss via vårt sikre kontaktskjema (krever innlogging).
Har du tidligere eller eksisterende helseproblemer som du er usikker på hvordan du skal beskrive, kan fastlegen gi deg en oppsummering av medisinsk historie.