Oppsigelse og angrerett på forsikring
Det kan være at du kjøper en forsikring og etterpå angrer av forskjellige grunner. Da kan du benytte deg av angrerett uten oppsigelsestid. Her finner du informasjon om angrerett, tidsfrister og oppsigelse.
Tidsfrister for å benytte angreretten
Du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer. Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14 og 30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever.
Slik benytter du angreretten
Du kan laste ned angreskjema for forsikringer for å benytte angreretten.
Når du har lastet ned og fylt ut skjemaet, sender du det til oss via vårt sikre kontaktskjema (krever innlogging).
- Logg inn
- Velg Forsikring og tema "Si opp forsikring"
- Skriv i henvendelsen at det gjelder angrerett og legg ved skjemaet
Si opp forsikring i KLP
For å si opp en eller flere forsikringer, må du logge inn på Min Side og velge forsikringen du ønsker å si opp.
- Logg inn
- Velg forsikringen du vil si opp
- Velg "Si opp forsikring"
- Husk å oppgi årsak til oppsigelsen og hvilken dato oppsigelsen skal gjelde fra
Dette bør du tenke på før du sier opp en forsikring
Det er viktig å vite hva du må tenke på før du sier opp en forsikring, slik at du kan unngå uønskede konsekvenser.
Spesielt viktig for personforsikringer
- Har du hatt en skade, sykdom eller symptomer på sykdom mens du har vært forsikret hos oss? Da kan det hende at du får en reservasjon hvis du bytter til et nytt forsikringsselskap. En reservasjon betyr at visse ting ikke vil bli dekket i den nye avtalen.
- Hvis du bytter forsikringsselskap, bør du beholde personforsikringen hos oss til helseerklæringen din er godkjent i det nye selskapet. Hvis du får reservasjoner i det nye selskapet, kan det være lurt å ikke bytte forsikringsselskap.
Her finner du ut hvordan du kan bytte selskap eller gjenoppta personforsikringene i det opprinnelige selskapet.
Generelt om oppsigelse
Før du sier opp en forsikring, bør du være sikker på at behovet virkelig er borte. Hvis du for eksempel selger en gjenstand og sier opp forsikringen før behovet er opphørt, kan du stå uten forsikring hvis noe skulle skje. Det er viktig å vurdere om du har økonomisk evne til å betale for eventuelle skader eller uhell selv.
Ta deg tid til å vurdere risikoen ved å være uten forsikring, og vær sikker på at du ikke lenger trenger forsikringen før du sier den opp.