Gate med trehus i Trondheim på høsten

Hva skjer etter at jeg har meldt en skade?

| 31.10.24

Da må du gjøre dette...

  1. Når du melder skaden på nett kontakter vi deg senest neste arbeidsdag. I perioder med ekstra stor pågang, kan dette ta lengre tid.
  2. Basert på informasjonen vi får fra deg vurderer vi tiltak og videre saksgang. Hvis det er nødvendig henter vi inn ytterligere informasjon fra andre parter.
  3. Vi hjelper deg med å få oversikt over skadeomfanget og vil ta standpunkt til hvorvidt skaden er dekket av forsikringen.
  4. Hvis det er nødvendig følger vi opp saken din mot andre selskaper eller parter.

Min Side kan du se status på saken, laste opp vedlegg og sende oss en melding om saken.

Mer om saksbehandlingen

Takstmann og takstrapport

Vi bestiller takstmann i de tilfellene hvor vi anser det som nødvendig. Takstmann bestilles ikke, dersom skaden ikke skal dekkes av forsikringen. Normalt sett har takstmannen en frist på 14 dager på å levere takstrapport. Dette kan avvike ved større hendelser som for eksempel naturskader. Takstrapporten beskriver årsaken til skaden, hva som skal til for å reparere skaden og hva dette vil koste.

Så snart takstrapport eller annen tilstrekkelig dokumentasjon foreligger, går vi gjennom saken og sender deg informasjon om i hvilken grad skaden kan dekkes av forsikringen, og eventuell videre saksgang.

Utbetaling

Hvis du har rett til erstatning vil vi enten:

utbetale erstatningen direkte til din konto, eller
be om at du bestiller håndverker for så å sende oss kopi av fakturaer som vil bli refundert deg. Ved større bygningsskader, ber vi takstmann følge opp saken ved å innhente tilbud på gjenoppføring og kontrollere fakturaer før de sendes oss til betaling.

Det er vi som forsikringsselskap som bestemmer hvilken oppgjørsform som skal benyttes. Ved utbetaling av erstatning vil du bli trukket for egenandelen som står oppgitt i forsikringsavtalen din.

Hvis du har kaskoforsikring, kan du ta en takst på kjøretøyet med en gang.

  • Ta kontakt med det verkstedet du ønsker å bruke.
  • Verkstedet vil trenge et skadenummer. Dette får du tilsendt på e-post umiddelbart etter at du har meldt skaden.

Vi hjelper deg med å få oversikt over skadeomfanget og vil ta standpunkt til om skaden er dekket av forsikringen.