Slik betaler du tilbake pensjonen
Det er to måter å betale tilbake for mye utbetalt pensjon på. Hvilken metode vi bruker, avhenger av om du allerede mottar utbetalinger fra oss eller ikke.
- Har du månedlige utbetalinger fra oss, gjør vi trekk i pensjonsutbetalingen. Vi reduserer din månedlige pensjonsutbetaling inntil beløpet er tilbakebetalt.
- Har du ikke en månedlig utbetaling fra oss, vil du motta en faktura på hele beløpet.
Har du behov for å dele opp tilbakebetalingen?
Hvis du ikke har muligheten til å betale tilbake hele beløpet på en gang, kan du kontakte oss for å få hjelp til å opprette en nedbetalingsavtale. Med en nedbetalingsavtale kan du få delt opp tilbakebetalingen i mindre månedlige beløp.
Ønsker du å gjøre endringer i eksisterende nedbetalingsavtale, for eksempel endre det månedlige beløpet eller betale inn ekstra, må du kontakte vårt kompetansesenter via innboks på Min side eller ved å ringe 55 54 85 00.
Opplysninger til Skatteetaten
Tilbakebetaling av pensjon som gjelder inneværende år, korrigerer vi fortløpende mot Skatteetaten. Har du betalt tilbake pensjon for tidligere år, vil vi sende en korrigert årsoppgave til Skatteetaten for det aktuelle inntektsåret etter at tilbakebetalingen er fullført. Du vil også motta et brev fra oss hvor vi informerer deg om at du må endre skattemeldingen din på Skatteetaten sine sider.
Klage- og ankeprosessen
Hvis du er uenig i vedtaket, kan du sende en klage eller anke, men det er viktig å først lese begrunnelsen for kravet i brevet du har mottatt. Dette gir deg en sjanse til å korrigere eventuelle feil eller misforståelser i kravet om tilbakebetaling.
Her finner du mer informasjon om hvordan du kan klage eller anke.