Arbeidere på jobb med tungt fysisk arbeid.

Oppfølging av Qatar før og etter fotball-VM

Fotball-VM i Qatar satte virkelig søkelyset på migrantarbeidernes situasjon. Det er avdekket grunnleggende menneskerettighetsbrudd i bransjer som bygg og anlegg, samt hotelldrift i landet. 

Mangelen på reguleringer og beskyttelse for migrantarbeideres rettigheter i Qatar resulterer i lave lønninger, dårlige arbeids- og boforhold og overgrep mot ansatte. Det var disse migrantarbeiderne som bygget idrettsanleggene og infrastrukturen som gjorde fotball-VM i Qatar mulig å gjennomføre. Globale protester, og forberedelsene til fotball-VM i Qatar bidro til å avsløre hvor omfattende menneskerettighetsbruddene ved migrasjonsarbeid er i Qatar og i Gulflandene. Mange av disse forholdene utgjør en risiko for moderne slaveri. 

Søkelys på arbeiderrettigheter i gulfstatene 

Qatar fikk tildelt VM i 2010, og samme år besøkte KLP besøkte landet for å forstå mer av forholdene i praksis. I 2022 var KLP i Dubai for blant annet å møte selskaper vi er investert i med virksomhet i regionen. 

Både i 2021 og i forkant av fotball-VM i Qatar i 2022 tok KLP kontakt med noen av de største hotellkonsernene vi er medeier i som har aktivitet i Qatar. Dette var med bakgrunn i en rapport fra organisasjonen Business & Human Rights Resource Center som jobber for et ansvarlig næringsliv. KLP tok kontakt med alle de 25 selskapene som er omtalt i rapporten, hvorav KLP er investert i 8. Av 25 selskaper svarte 8 på spørsmålene våre om migrantarbeideres rettigheter. KLP har hatt oppfølgingsmøte med to av selskapene om våre forventninger til at arbeidstakeres rettigheter ivaretas. Det kan for eksempel dreie seg om at migrantarbeidere ikke skal betale avgift til den som rekrutterer til jobber i landet og at arbeidere tilbys anstendige bo- og arbeidsforhold. 

KLPs oppfølging i Qatar endrer praksis 

Rapporten «No questions asked» som blant andre Framtiden i våre hender og Amnesty International har bidratt til, så på hvilke finansinstitusjoner som er involvert i finansiering av bygg- og anleggsbransjen og hotelldrift i Qatar. Konklusjonen er at absolutt alle hotellkjedene fremdeles har et langt stykke å gå før grunnleggende rettigheter for arbeidere blir ivaretatt i hele verdikjeden. 

En av hotellkjedene som blir vurdert i rapporten fra «No questions asked» er Accor. Selskapet er også blant de som fikk kritikk for uverdige bo- og arbeidsforhold i NRK-dokumentaren «Skittent spill». KLP hadde dialog med Accor både i 2021 og 2022 om deres virksomhet i Qatar. Accor har vært åpne om sin policy i Qatar, og oppgir at de det siste året har gjennomført konkrete tiltak overfor rekrutteringsselskapene de bruker. Blant annet sørger de for at disse selskapene kun mottar betaling fra Accor og ikke fra arbeidstakerne. 

KLP ønsker å se forbedring fra Accor innen kontroll og ansvar i hele verdikjeden. Konkret oppfordret KLP til en mer praktisk tilnærming og hyppigere besøk ved arbeidssteder, i tillegg til tredjepartsrevisjon. Særskilt ønsker vi fokus på Accors leverandør av bosted for arbeiderne og formidling av arbeidskraft. KLP vil følge Accor tett videre. Vår vurdering så langt er at det er bedre å ha mulighet til å påvirke selskapet i riktig retning enn å trekke oss ut. Eksempelet Accor viser hvor mye vi kan oppnå med å påvirke gjennom dialog heller enn ekskludering, og vi har fortsatt høyere mål for framtidens arbeid med å sikre migrantarbeidernes rettigheter. 

Hvordan KLP jobber med migrantarbeidernes forhold i Gulfstatene? 

• Alle KLPs investeringer vurderes fortløpende, også de med tilknytning til Qatar og gulfstatene. Hotellene i Qatar som vi har investert i, er hovedsakelig en del av store internasjonale kjeder med virksomhet i hele verden. 

• Vi har derfor spesielt fulgt opp de investeringene som har virksomhet i Qatar og gulfstatene og vurdert hvert enkelt selskap. KLP har tatt kontakt med totalt 9 selskaper KLP er investert i angående migranters arbeids- og leveforhold i Gulfstatene. 

• Å ekskludere selskaper er alltid en mulighet, men det skal være en høy terskel, spesielt når vi gir en offentlig begrunnelse for hvorfor vi mener det er brudd. Vårt hovedfokus er å påvirke selskapene til å bli bedre.